Strona główna Technologia Wznowienie wyginięcia mamuta włochatego robi duży krok naprzód: naukowcy zrekonstruowali chromosomy 52-tysięcznego...

Wznowienie wyginięcia mamuta włochatego robi duży krok naprzód: naukowcy zrekonstruowali chromosomy 52-tysięcznego stworzenia, co może umożliwić im wskrzeszenie wymarłego gatunku

25
0

Eksperci są o krok bliżej przywrócenia mamuta włochatego do życia dzięki pierwszej na świecie trójwymiarowej rekonstrukcji chromosomów pobranych ze starożytnej skóry.

Około 52 000 lat temu, pewien mamut włochaty został zamrożony przez pogodę tuż po swojej śmierci, dzięki czemu jego DNA zachowało się w stanie przypominającym szkło.

Niezwykle dobrze zachowany okaz został wykopany w 2018 r. w północno-wschodniej Syberii, co pozwoliło międzynarodowemu zespołowi naukowców na przeanalizowanie tkanki skórnej.

Teraz naukowcom udało się z powodzeniem złożyć szczegółową rekonstrukcję chromosomów wymarłych gatunków – nitkowatych struktur zbudowanych z DNA.

Po raz pierwszy naukowcom udało się tego dokonać na podstawie tak starej próbki.

Eksperci są o krok bliżej przywrócenia mamuta włochatego do życia dzięki pierwszej w historii trójwymiarowej rekonstrukcji chromosomów pobranych ze starożytnej skóry

Około 52 000 lat temu mamut włochaty został zamrożony przez pogodę tuż po śmierci, zachowując swoje DNA w stanie przypominającym szkło. Niezwykle dobrze zachowany okaz został wykopany w północno-wschodniej Syberii w 2018 r., co pozwoliło zespołowi międzynarodowych naukowców na przeanalizowanie jego tkanki skórnej

Naukowcy stwierdzili, że dzięki temu można będzie wspomóc działania mające na celu „odtworzenie” mamuta włochatego, gdyż możliwe będzie porównanie jego DNA ze współczesnymi słoniami.

Obecnie firma Colossal Biosciences przewodzi działaniom mającym na celu przywrócenie życia mamuta włochatego.

Ich strategia polega na wzięciu genomu azjatyckiego słonia i wprowadzeniu do DNA dużej liczby drobnych zmian.

Następnie azjatycki słoń donosi potomstwo i rodzi słonia posiadającego wiele adaptacji, które umożliwiły mamutom włochatym przetrwanie w zimnie.

Zespół odpowiedzialny za to nowe odkrycie twierdzi, że informacja genetyczna zachowana w tej skamielinie jest o wiele bardziej szczegółowa niż w przypadku większości starożytnych fragmentów DNA, jakie kiedykolwiek znaleziono.

Udało im się nie tylko zobaczyć, jakie geny występują w skamieniałości, ale także mniej więcej określić, które z nich są aktywne, a które „wyłączone” – czego nigdy wcześniej nie widzieli.

Erez Lieberman Aiden, jeden z autorów badania z Baylor Faculty of Drugs w Teksasie, powiedział, że pomoże to w wysiłkach na rzecz przywrócenia mamuta do życia, ponieważ pozwoli naukowcom zrozumieć, które geny i sekwencje należy „edytować” w genomie słonia, aby przekształcić go w coś przypominającego wymarły gatunek.

„Podobnie jak DNA, całe chromosomy uważano za delikatne obiekty, które nie są w stanie przetrwać zbyt długo poza organizmem żywym” – dodał.

Badanie może pomóc w „odtworzeniu” mamuta włochatego, umożliwiając porównanie jego DNA z DNA współczesnych słoni

Zespół odpowiedzialny za nowe odkrycie twierdzi, że informacje genetyczne zachowane w tej skamielinie są o wiele bardziej szczegółowe niż w większości starożytnych fragmentów DNA, które zostały znalezione. Udało im się zobaczyć nie tylko geny obecne w skamielinie, ale także mniej więcej, które z nich były aktywne, a które „wyłączone” – czego nigdy wcześniej nie widzieli

„Ale w odpowiednich okolicznościach chromosomy mogą przetrwać naprawdę długo.

'To zaskoczenie umożliwia wiele rzeczy, na przykład złożenie wymarłych genomów albo przyjrzenie się tkankom mamuta włochatego i sprawdzenie, które geny są włączone, a które wyłączone, albo zbadanie pętli DNA, które włączają i wyłączają geny.

„Ogólny plan reaktywacji gatunków zakłada wykorzystanie wiedzy o mamutach uzyskanej dzięki sekwencjonowaniu DNA w celu stworzenia formy życia przypominającej mamuta, która pod wieloma względami będzie podobna do mamuta”.

Choć różne wersje tego planu istniały już od pewnego czasu, „potencjalnym problemem” były duże luki w wiedzy na temat genomu mamuta włochatego – na przykład dotyczące liczby par chromosomów, jakie posiada.

„Dobrą wiadomością dla deekstynkcji jest to, że nie musimy martwić się całymi zbiorami potencjalnych problemów, ponieważ ogólna struktura genomów obu gatunków jest dość podobna” – powiedział dr Aiden.

„Wygląda więc na to, że to lokalne edycje [to DNA] mogłoby nas zaprowadzić bardzo daleko.

„Świetną wiadomością dla de-extinction jest to, że nie musimy martwić się całymi zestawami potencjalnych problemów, ponieważ globalna struktura genomów obu gatunków jest bardzo podobna” – powiedział dr Aiden

Dodał, że ich odkrycie pozwala również dokładnie określić, jakie zmiany są potrzebne, aby przekształcić azjatyckiego słonia w mamuta.

„Na przykład możemy teraz przyjrzeć się skórze mamuta włochatego i wykorzystując te skamieniałe chromosomy, możemy po raz pierwszy zobaczyć, które geny były aktywne w skórze mamuta włochatego, a nie były aktywne u słoni, i odwrotnie” – dodał.

„Dzięki temu możemy teraz lepiej zrozumieć, na których genach i sekwencjach powinniśmy się skupić, aby słoń stał się wełnisty, a które sekwencje mogą mieć mniejsze znaczenie dla tej cechy”.

Chociaż metoda zastosowana w tym badaniu opiera się na niezwykle dobrze zachowanych skamieniałościach, naukowcy są optymistami i wierzą, że można ją wykorzystać do badania innych starożytnych okazów DNA, na przykład egipskich mumii.

Inni autorzy to badacze z Uniwersytetu Kopenhaskiego, Centre Nacional d'Anàlisi Genòmica i Centrum Regulacji Genomicznej w Hiszpanii.

Wyniki badań opublikowano w czasopiśmie Cell.

WYJAŚNIENIE MAMUTA WŁOSKIEGO: TE OGROMNE SSAKI WĘDROWAŁY PO ZIEMI W PLEJSTOCENIE 10 000 LAT TEMU

Mamut włochaty przemierzał mroźną tundrę Europy i Ameryki Północnej przez 140 000 lat. Zniknął pod koniec plejstocenu, 10 000 lat temu.

Są to jedne z najlepiej poznanych przez naukę zwierząt prehistorycznych, ponieważ ich szczątki często nie są skamieniałe, lecz zamrożone i zakonserwowane.

Samce miały około 3,5 m (12 stóp) wzrostu, natomiast samice były nieco mniejsze.

Zakrzywione kły osiągały długość do 16 stóp (5 m), a ich spód pokryty był kudłatym włosem o długości do 3 stóp (1 m).

Małe uszy i krótkie ogony zapobiegały utracie niezbędnego ciepła.

Ich trąby zakończone były „dwoma palcami”, które pomagały im zrywać trawę, gałązki i inną roślinność.

Mamut włochaty jest jednym z najlepiej poznanych przez naukę zwierząt prehistorycznych, ponieważ jego szczątki często nie są skamieniałe, lecz zamrożone i zakonserwowane (wizja artysty)

Ich nazwa wywodzi się od rosyjskiego słowa „mamut”, czyli kret ziemny, gdyż wierzono, że zwierzęta te żyją pod ziemią i umierają w kontakcie ze światłem – wyjaśnia to, dlaczego zawsze znajdowano je martwe i częściowo zakopane.

Dawniej uważano, że ich kości należały do ​​wymarłej rasy olbrzymów.

Mamuty włochate i współczesne słonie są blisko spokrewnione, mają wspólne 99,4 procent genów.

Sześć milionów lat temu, mniej więcej w tym samym czasie, ludzie i szympansy poszły własnymi drogami ewolucyjnymi, co pozwoliło im na rozwinięcie się.

Mamuty włochate żyły w symbiozie z pierwotnymi ludźmi, którzy polowali na nie, aby zdobyć pożywienie, a ich kości i kły wykorzystywali do wytwarzania broni i sztuki.

Źródło