(Hypebot) — Nie przegap swojej sprawiedliwej części! Dowiedz się, jak chronić swoje zarobki dzięki jasnemu zrozumieniu podziału songwritingu i niezbędnego arkusza podziału songwritingu.
Dla wielu autorzy tekstów piosenekustalenie, jak podzielić piosenkę, może być mylącą i trudną rozmową. Wielu obawia się, że rozmowy biznesowe o podziałach w pisaniu piosenek w pokoju pisarskim mogą stłumić kreatywność. Ludzie zastanawiają się również, czy istnieje jakaś „formuła” ustalania, kto otrzymuje ile %.
Podziały w pisaniu piosenek, czyli „Piosenka się dzieli', odnoszą się do sposobu podziału praw autorskich do utworu. Ważne jest, aby pamiętać, że nie ma dobrego ani złego sposobu podziału praw autorskich. Ostatecznie sprowadza się to do osobistych preferencji osób zaangażowanych w proces. Niezależnie od tego, gdzie na świecie mieszkasz, zawsze powinieneś formalnie dokumentować podziały.
Zaleca się sporządzenie pisemnego i podpisanego arkusza podziału, aby wszystkie zaangażowane strony mogły dokładnie odnotować prawidłowe informacje. Następnie informacje te zostaną przesłane za pośrednictwem Twojego ZAWODOWIEC na przykład baza danych PRS w Wielkiej Brytanii.
Zaleca się również, aby proces ustalania, kto jest właścicielem danego %, odbywał się w wczesne stadia tworzenia. Co najmniej, zawsze powinno być to w pełni ustalone, zanim opuścisz ostatnie studio lub sesję pisania. Nigdy nie jest dobrym pomysłem zakładać, że piosenka zostanie podzielona równo, ponieważ każdy może mieć różne poglądy na temat swojego poziomu wkładu.
Użycie podzielonego arkusza pomaga zachować przejrzystość i zwięzłość, gdy współpracujesz z różnymi osobami. Może to być również kluczowy czynnik zapewniający, że otrzymasz prawidłowe płatności tantiem w przyszłości. Przyszłe przykłady, w których podzielony arkusz może się przydać, obejmują podpisywanie umów synchronizacji i potencjalne spory dotyczące praw autorskich.
Arkusz podziału tekstu piosenki powinien zawierać następujące elementy:
- Formalna nazwa każdego autora tekstów piosenek i/lub kompozytora
- Fizyczny adres pocztowy dla każdego autora tekstów piosenek i/lub kompozytora
- Rola każdego autora tekstów piosenek i/lub kompozytora (na przykład muzyka, teksty lub melodia)
- Procent podziału, jaki otrzymuje każdy autor tekstów piosenek i/lub kompozytor (np. Jane Doe 50% i John Doe 50%)
- Numer CAE/IPI każdego autora tekstów piosenek i/lub kompozytora
- Nazwisko wydawcy każdego autora tekstów piosenek i/lub kompozytora oraz jego numer IPI (jeśli dotyczy)
- Information urodzenia każdego autora tekstów piosenek i/lub kompozytora
- Podpis każdego autora tekstów piosenek i/lub kompozytora
- Tytuł i długość utworu (tymczasowy „tytuł roboczy” utworu i jego długość można dodawać/zmieniać w trakcie całego procesu pisania)
NAJLEPSZA WSKAZÓWKA
„Jeśli zapłaciłem producentowi z góry, czy to oznacza, że nie jest on właścicielem procenta w utworze?”
Czasami producent może równieżprzyczynić się do melodii, tekstu lub ogólnej kompozycji do utworu jako części procesu pisania i nagrywania. Jako takie, mogą być uprawnione do procentu praw autorskich do utworu, w zależności od ich umowy z artystą. Nawet jeśli zostały zapłacone z góry, nie oznacza to automatycznie, że nie mogą posiadać żadnych praw autorskich. Musiałoby to zostać uzgodnione wzajemnie przez wszystkich autorów tekstów i współpracowników.
Jeśli współpracujesz z producentem, zawsze powinieneś podpisać z nim umowę, w której określisz wysokość otrzymanego przez niego wynagrodzenia i część praw autorskich, do których jest uprawniony.
Mam nadzieję, że powyższe informacje pomogły Ci dowiedzieć się więcej na temat procesu pisania piosenek (oraz tego, co wolno, a czego nie).
Jeśli masz więcej pytań na temat podziału utworów i chcesz dołączyć Wydawnictwo Muzyczne Horusskontaktuj się z nami już dziś pod adresem wydawnictwo@horusmusic.international.