Jak wynika z raportu opublikowanego przez brytyjską organizację charytatywną, dzieci i młodzież w Wielkiej Brytanii są mniej szczęśliwe i odczuwają mniejsze zadowolenie z życia w porównaniu z innymi osobami w ich wieku w pozostałych krajach Europy.
Według raportu The Good Childhood Report 2024 opublikowany Według danych organizacji The Youngsters's Society 11 procent dzieci w wieku od 10 do 17 lat stwierdziło, że odczuwa niskie samopoczucie, natomiast jedna na sześć młodych osób w tej grupie wiekowej żyjących w gospodarstwach domowych dotkniętych kryzysem kosztów utrzymania odczuwa niską satysfakcję z życia.
Przyglądamy się potencjalnym przyczynom, dla których dzieci w Wielkiej Brytanii są coraz mniej szczęśliwe niż dzieci z poprzednich pokoleń:
Dlaczego dzieci w Wielkiej Brytanii są tak nieszczęśliwe?
Raport, który powstał na podstawie trzech różnych badań, w tym badania przeprowadzonego w 2024 r. przez The Youngsters's Society, pokazuje, że dwoje na pięcioro dzieci i młodych ludzi jest zaniepokojonych rosnącymi cenami w Wielkiej Brytanii.
Jak wynika z najnowszego raportu rocznego, opublikowanego po raz pierwszy w 2009 r., ponad 14 procent dzieci przyznało się do niezadowolenia ze szkoły.
Niezadowolenie z życia jest szczególnie widoczne wśród dziewcząt w Wielkiej Brytanii, a brytyjskie dzieci ogólnie rzecz biorąc są coraz bardziej nieszczęśliwe na przestrzeni lat — czytamy w raporcie.
„To bez wątpienia najbardziej szokujący raport, jaki kiedykolwiek opublikowaliśmy” – powiedział Mark Russell, dyrektor generalny organizacji charytatywnej, w wywiadzie dla Al Jazeery.
Od czasu raportu z 2009 r. ogólne szczęście dzieci znacznie spadło pod względem życia w ogóle, przyjaciół, wyglądu, szkoły i pracy szkolnej. Jedynie ich szczęście pod względem rodziny pozostało w dużej mierze niezmienne.
W latach 2021–2022 dzieci były najbardziej zadowolone ze swoich rodzin, a najmniej zadowolone ze swojego wyglądu.
Russell przypisał to rosnącemu wykorzystaniu mediów społecznościowych. „Dzieci widzą mnóstwo obrazów i porównują się z innymi młodymi ludźmi”.
Ponad 50 procent rodziców i opiekunów biorących udział w badaniu przyznało, że trudno im pozwolić sobie na wakacje poza domem, a ponad dwóch na pięciu stwierdziło, że nie stać ich na opłacenie zajęć swoich dzieci poza szkołą.
Dlaczego dzieci w Wielkiej Brytanii są najbardziej nieszczęśliwe w Europie?
Jak stwierdził Russell, czynniki takie jak pandemia COVID-19 i media społecznościowe „wywarły ogromny wpływ na życie dzieci, ale wpłynęły również na życie wszystkich pozostałych 27 krajów”.
Dlaczego więc nastolatkom w Wielkiej Brytanii wiedzie się gorzej niż innym krajom Europy?
Około 25 procent 15-latków w Wielkiej Brytanii przyznało się do niskiego poziomu zadowolenia z życia, podczas gdy odsetek ten wśród 15-latków w Holandii wyniósł 7 procent.
„Proporcjonalnie mamy więcej dzieci żyjących w ubóstwie niż inne kraje europejskie” – zauważył Russell. Według Save the Youngsters, 4,3 miliona dzieci w Wielkiej Brytanii, czyli 30 procent wszystkich brytyjskich dzieci, żyje w względnym ubóstwie.
Według brytyjskiej organizacji charytatywnej Little one Poverty Motion Group, dziecko żyje w ubóstwie, jeśli żyje w gospodarstwie domowym, w którym dochód wynosi poniżej 60 procent średniego dochodu.
W Holandii w 2021 roku 12,7% dzieci żyło w ubóstwie.
Według ekonomistów i ekspertów brytyjskim dzieciom wiedzie się gorzej niż w innych krajach europejskich, ponieważ Wielka Brytania jako całość zmaga się z problemami gospodarczymi, które pogłębiły się w wyniku wieloletnich działań oszczędnościowych wprowadzonych przez poprzedni rząd konserwatywny. studium przypadku przez Oxfam w 2013 r. Środki te, które zasadniczo pociągały za sobą cięcia budżetowe, ograniczyły finansowanie publiczne szkół i sektora ochrony zdrowia, między innymi.
Doprowadziło to do zamknięcia przestrzeni, które oferowały ludziom możliwość uczestnictwa w życiu społecznym, wzbogacenia społecznego i zdobycia wiedzy, takich jak biblioteki, ośrodki społeczne i młodzieżowe – poinformował w 2018 r. Philip Alston, były specjalny sprawozdawca ONZ ds. skrajnego ubóstwa i praw człowieka.
Ponadto brytyjski system edukacji „nie sprawdza się w przypadku wszystkich dzieci” – powiedział Russell.
„Wiele dzieci odczuwa ogromną presję, ponieważ testujemy i badamy dzieci o wiele częściej niż kraje takie jak Finlandia czy Holandia” – powiedział.
„Musimy cenić edukację zawodową tak samo jak akademicką. Wszystkie szkoły powinny stawiać na pierwszym miejscu rozwój emocjonalny i społeczny obok postępów w nauce, aby zapewnić, że dobrostan wszystkich uczniów będzie w centrum życia szkolnego”.
Dziewczęta w Wielkiej Brytanii są nieproporcjonalnie niezadowolone
W raporcie wskazano, że w latach 2021–2022 dziewczęta były „znacznie mniej zadowolone średnio niż chłopcy ze swojego życia jako całości, swojej rodziny, swojego wyglądu i szkoły”.
Jedno ze źródeł danych wykorzystanych do analizy niniejszego raportu, sporządzonego przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w 2022 r., wykazało, że w Wielkiej Brytanii 20 procent chłopców i 31 procent dziewcząt deklaruje niski poziom satysfakcji z życia.
„Kwestii niezadowolenia dziewcząt należy przyjrzeć się bliżej, aby ją zrozumieć i rozwiązać” – czytamy w raporcie.
„Powiedziałbym również, że widzieliśmy wpływ niektórych influencerów w Internecie, sposób, w jaki mówią o dziewczynach, miał realny wpływ na sposób, w jaki chłopcy rozmawiają z dziewczynami” – spekulował Russell.
Dodał, że potrzebny jest dialog na temat tego, „jak możemy pomóc zmniejszyć poczucie toksycznej męskości”.
Raport i Russell wskazali, że nieszczęście dziewcząt jest wezwaniem do dalszych badań. Konieczne są dalsze badania, aby zbadać przyczyny nieszczęścia dziewcząt.
Jak mierzyć szczęście?
Obecnie nie ma ogólnokrajowej bazy danych z informacjami o subiektywnym samopoczuciu dzieci w Wielkiej Brytanii. Youngsters's Society, które działa wśród dzieci doświadczających przemocy i zaniedbań, wezwało rząd do przygotowania kompleksowych danych.
Tegoroczny raport przygotowano po połączeniu informacji z trzech źródeł:
- Understanding Society – brytyjskie podłużne badanie gospodarstw domowych, w którym wzięło udział 1766 dzieci w latach 2021–2022;
- Roczne badanie gospodarstw domowych prowadzone przez Youngsters's Society, na które w 2024 r. odpowiedziało 2056 dzieci;
- W ramach Programu OECD na rzecz Międzynarodowego Rozwoju Studentów w 2022 r. przebadano 12 972 studentów w Wielkiej Brytanii.
Ostatnie dostępne dane z brytyjskiego Longitudinal Family Survey i programu OECD pochodzą z 2022 r. i zostały wykorzystane w raporcie.
Chris Coates, kierownik ds. wpływu badań i projektów w Understanding Society, wyjaśnił, że brytyjskie podłużne badanie gospodarstw domowych obejmuje kwestionariusz dla dzieci w wieku 10–15 lat, zawierający „kilka pytań na temat subiektywnego samopoczucia, w tym tego, jak postrzegają życie jako całość, a także rodzinę, przyjaciół, wygląd, szkołę i pracę szkolną”.
Wyjaśnił, że respondenci udzielali odpowiedzi w skali od jednego do siedmiu „od «całkowicie zadowolony» do «wcale niezadowolony»”.
Jakie są zalecenia?
Oprócz raportu brytyjska organizacja charytatywna opublikowała dokument wzywający rząd do rozwiązania kryzysu niezadowolenia wśród brytyjskich nastolatków. Niektóre z tych zaleceń politycznych obejmują:
- Wprowadzenie krajowego wskaźnika dobrostanu dzieci.
- Delegowanie specjalistów zdrowia psychicznego do każdej szkoły w Anglii. W grudniu 2023 r. Keir Starmer, który został premierem Wielkiej Brytanii w lipcu 2024 r., opublikowano w sprawie X, który obiecał, że jego rząd „zapewni dostęp do specjalistów od zdrowia psychicznego w każdej szkole, aby ograniczyć wydatki na NHS [National Health Service – the publicly funded healthcare system] „listy oczekujących”.
- Poprawa dobrostanu dziewcząt poprzez zrozumienie przyczyn tego zjawiska poprzez badania oraz podejście do dobrostanu w sposób interseksualny.
- Wprowadzenie ustawodawstwa mającego na celu rozwiązanie problemu niekorzystnej sytuacji finansowej dzieci.
- Zniesienie limitu dwójki dzieci i limitu świadczeń. Restrict dwójki dzieci uniemożliwia gospodarstwom domowym otrzymywanie dodatkowego uniwersalnego kredytu lub ulg podatkowych na dziecko za trzecie lub kolejne dziecko. Około 1,6 miliona dzieci w Wielkiej Brytanii jest objętych limitem dwójki dzieci, według brytyjskiego Departamentu Pracy i Emerytur (DWP) z kwietnia 2024 r.
- Reforma systemu szkolnego polegająca na walce z zastraszaniem i wprowadzeniu lepszych metod oceny niż testy.
- Stworzenie większej liczby możliwości i dróg umożliwiających dzieciom zabawę i socjalizację.
Russell podsumował pracę organizacji charytatywnej, mówiąc, że pokazuje ona, iż młodzi ludzie potrzebują w swoim życiu zaufanych dorosłych, którzy nie są nauczycielami ani rodzicami.
„Dla zbyt wielu dzieci te bezpieczne przestrzenie już nie istnieją. W ich braku zwracają się do mediów społecznościowych po radę i wskazówki” – powiedział.
„Myślę, że musimy inwestować w przestrzenie, w których młodzi ludzie mogą rozmawiać i być wysłuchani”.