Strona główna Aktualności Aktywiści twierdzą, że na codziennych produktach spożywczych powinny znajdować się etykiety ostrzegawcze...

Aktywiści twierdzą, że na codziennych produktach spożywczych powinny znajdować się etykiety ostrzegawcze przypominające te na papierosach

21
0

Aktywiści na rzecz zdrowia twierdzą, że na produkty spożywcze codziennego użytku należy umieszczać ostrzegawcze etykiety w stylu tych stosowanych w papierosach, należy też wprowadzić nowe podatki na produkty słone oraz zakazać sponsorowania sportu przez niezdrową żywność, aby ograniczyć rosnącą liczbę zgonów z powodu chorób serca.

Jak twierdzą, te „odważne” środki powinny zostać wprowadzone w ramach zdecydowanych działań mających na celu zmniejszenie liczby osób umierających przedwcześnie z powodu zawałów serca i udarów mózgu.

Fundacja British Coronary heart Basis (BHF) proponuje również podjęcie innych działań mających na celu rozwiązanie problemu coraz gorszej diety Brytyjczyków, w tym zakaz reklamowania się agency sprzedających śmieciową żywność na billboardach i w radiu.

Organizacja charytatywna apeluje do rządu, aby zmusił przemysł spożywczy do zwiększenia wartości odżywczych swoich produktów poprzez wyeliminowanie z nich często wysokich, ale ukrytych, ilości soli i cukru, które są szkodliwe dla zdrowia.

Jak szacuje BHF, podjęcie tak radykalnych kroków mogłoby zmniejszyć liczbę zgonów z powodu chorób serca wśród osób w Anglii jeszcze przed ukończeniem 75. roku życia i uratować nawet 11 000 istnień ludzkich rocznie do 2035 r.

Liczba zgonów z powodu chorób serca wzrosła od 2019-22 r. po spadku przez 60 lat. Ogółem 39 000 osób w Anglii zmarło przed ukończeniem 75. roku życia w 2022 r. – najwięcej od 2008 r.

Apel organizacji charytatywnej jest konsekwencją oświadczenia Keira Starmera z ubiegłego tygodnia, w którym stwierdził, że jego administracja jest gotowa podjąć zdecydowane działania w celu rozwiązania głęboko zakorzenionych problemów zdrowia publicznego, które są przyczyną chorób, niepełnosprawności i zgonów, np. poprzez potencjalny zakaz palenia w niektórych miejscach na świeżym powietrzu.

BHF apeluje do ministrów o zobowiązanie producentów żywności do umieszczania wyraźnych ostrzeżeń na puszkach, butelkach i pojemnikach swoich produktów, aby ostrzec ludzi o zagrożeniach dla zdrowia.

Organizacja charytatywna dodała, że ​​takie etykiety musiałyby być obowiązkowe, ponieważ samo żądanie od nastawionych na zysk agency spożywczych, aby dobrowolnie zmieniły formułę swoich produktów, tak aby były zdrowsze – podejście stosowane przez konserwatywne rządy w latach 2010–lipiec tego roku – nie działa.

Proponowany zakaz sponsorowania wydarzeń sportowych przez firmy, których produkty są uznane za niezdrowe, uniemożliwiłby napojom energetycznym Carabao łączenie swojej nazwy z Pucharem Ligi Angielskiej w piłce nożnej, McDonald's sponsorowanie programu rozwoju piłki nożnej młodzieżowej prowadzonego przez Soccer Affiliation, a KP Snacks zostanie oficjalnym partnerem drużyny rozgrywającej zawody krykietowe Hundred.

„Rząd musi być ambitny w kwestii poprawy zdrowia wszystkich i wdrożyć środki, o których wiemy, że zadziałają. Nowy podatek od soli i cukru mógłby zapobiec prawie 2 mln przypadków chorób przewlekłych, a także przynieść do 3 mld funtów rocznie”, stwierdził BHF w 22-stronicowym planie działania. Podatek cukrowy nałożony na napoje bezalkoholowe w Wielkiej Brytanii w 2018 r. sprawił, że wiele napojów stało się zdrowszych i poprawiło zdrowie dzieci.

Organizacja charytatywna zaleca również, aby ministrowie rozszerzyli planowany zakaz reklam śmieciowego jedzenia emitowanych przed godziną 21:00 w telewizji i w Internecie na billboardy i radio oraz aby oferty „kup jeden, a drugi dostaniesz free of charge” w supermarketach, z którymi ostatnio eksperymentowały rządy, zostały uznane za nielegalne.

Chunk Again, ramię kampanii organizacji szefa kuchni Jamiego Olivera, poparło apel BHF. „Duże wyzwania wymagają odważnych rozwiązań i potrzebujemy, aby ten rząd wkroczył i wprowadził surowe przepisy, które zabraniają drapieżnym taktykom marketingowym niezdrowych produktów dużych agency spożywczych” — powiedział James Toop, jej dyrektor generalny. „Te środki muszą ułatwić wszystkim zachowanie zdrowia i chronić młodych ludzi przed tym, aby stali się kardiologicznymi statystykami przyszłości.

„Opakowania żywności są niezwykle mylące, dlatego musimy zadbać o to, aby firmy stosowały czytelne etykiety z przodu opakowań i nie mogły umieszczać na niezdrowych produktach mylących informacji o zdrowiu i wartościach odżywczych” – dodał.

Federacja Żywności i Napojów poinformowała, że ​​producenci żywności i napojów zgadzają się, iż konieczne są zdecydowane działania w celu rozwiązania problemu złej diety i nadwagą, które są przyczyną raka, cukrzycy, problemów ze stawami i chorobami serca.

„Od 2023 r. firmy zainwestowały ponad 160 mln funtów w produkcję zdrowszej żywności i napojów, ograniczając kalorie, cukier i sól, a dodając błonnik, owoce i warzywa, a także wprowadzając na rynek nowe produkty i mniejsze porcje” – powiedział rzecznik.

Ale nie tylko przemysł, ale także dostawcy usług opieki zdrowotnej i trzeci sektor muszą się również zaangażować – dodała federacja.

Departament Zdrowia i Opieki Społecznej odmówił bezpośredniego komentarza na temat propozycji BHF i stwierdził, że wszelkie zmiany w systemie podatkowym są sprawą Skarbu Państwa. Rzecznik powiedział: „Choroby układu krążenia są jednym z największych zabójców tego kraju, a ten rząd już podjął działania, aby się z nimi uporać, uznając, że lepiej zapobiegać niż leczyć.

„W ramach tego niedawno wprowadziliśmy już kontrole zdrowia w miejscach pracy, aby pomóc wykryć zły stan zdrowia wcześniej. Oczekujemy, że do marca 2025 r. zostanie przeprowadzonych do 130 000 dodatkowych kontroli zdrowia.

„Przedstawimy również projekt ustawy o tytoniu i waporyzatorach, który będzie zawierał działania mające na celu zwalczanie szkodliwości palenia”.

Źródło