Artykuły Wywiad High Tower: Jeśli puszczasz coś, co nie jest twoje, nic tam nie zmieniłeś, (...)to wtedy to jest plagiat.

High Tower: Jeśli puszczasz coś, co nie jest twoje, nic tam nie zmieniłeś, (...)to wtedy to jest plagiat.

KOMENTARZY: 0
Igor Wiśniewski Igor Wiśniewski, 17:00:00, 02 sierpień '17r.

Krzysztof Kowalik, bo tak naprawdę nazywa się producent kryjący się pod ksywką High Tower, to autor między innymi bitu do "Half Dead" Quebonafide. Beatmaker ze Staszowa, obecnie siedzący w Amsterdamie może pochwalić się całkiem sporym stażem, gdyż muzykę zaczął produkować już w wieku dziewięciu lat.

RD: Tak naprawdę ludzie mogą Ciebie teraz kojarzyć za sprawą utworu "Half Dead", który Quebonafide razem z ReTo nagrali na Twojej produkcji. Z której strony wyszła inspiracja kawałkiem "Ameno" - od Twojej czy raperów?

Z mojej. Zrobiłem ten bit dla siebie. To był długi okres, w którym praktycznie nie współpracowałem z raperami, a ten bit miałem wrzucić sobie od tak za darmo do sieci. Chłopaki przygotowywali mi już do niego nawet mashup video a ja byłem w trakcie szukania kanału, na którym mógłbym go udostępnić. Niespodziewanie odezwał sie do mnie po kilku latach Quebo z pytaniem, czy nie mam jakiś bitów, więc wysłałem mu ten właśnie bit z pytaniem czy taka stylistyka by mu odpowiadała, bo jeśli tak, to od razu zabieram się do pracy. On stwierdził, że koniecznie musi to być ten bit, a ja po chwili przemyślenia stwierdziłem, że mogę mu go oddać. Bit przeleżał równo rok u Queby.

 

RD: Już wcześniej współpracowałeś z Kubą przy utworze "Codzienność". Wtedy jeszcze Quebo nie był na topie polskiej sceny. Myślę, że obecnie masz szansę na kolaboracje z każdym raperem. Wiem, że chciałbyś mieć kolaborację z Borixonem, ale fejmy zostawmy narazie. Jest może ktoś z undergroundu, z kim chciałbyś działać, ponieważ uważasz go za dobrze prosperującego?

Rzadko sprawdzam polski underground i szczerze gdyby nie moja dziewczyna nie znałbym większości raperów, którzy teraz coś wydają. Na pewno niektórymi swoimi trackamI przypadł mi do gustu Young Igi i Młodszy Joe. Nie ma niestety obecnie chyba takiego rapera, którym mógłbym sie bezgranicznie jarać wszystkim co wrzuci. Długo nie śledziłem sceny i mam trochę inne podejście do muzyki niż większość raperów i słuchaczy i ciężko jest mi się odnaleźć.

 

RD: Studia w kierunku produkcji muzycznej - to jak to aktualnie z nimi? Wybierasz się? Jakie ze szkół obserwowałeś i które mógłbyś polecić? A także - co sądzisz o takich szkołach?

Od wywiadu, w którym mówiłem, że chcę wybrać sie na tego typu studia, minęło jedynie 5 miesięcy, a w moim życiu z powodu nieprzewidzianych zdarzeń wszystko się pozmieniało i plany takie jak studia muszę niestety odstawić na dalszy plan. Byłem zachęcany przez znajomego do próby dostania się na akademię dziennikarstwa i realizacji dźwięku. Uważam, że studia w tym kierunku są ciekawe i przydatne ale jedynie gdy się wie czego chce sie nauczyć. To nie może być tak, że kończysz szkołę, stoisz przed dylematem, kim chcesz być i nagle stwierdzisz ze skoro kiedyś puszczałeę w podstawówce muzyke z boomboxa to nagle zostaniesz producentem albo realizatorem. Ja wiem z czym mam problemy jeśli chodzi o produkcję i chciałbym coś z tym zrobić bo jestem bardzo oporny na naukę w własnym zakresie mimo że się staram.

 

RD: Ile średnio przeznaczasz czasu na produkcję muzyki? Czy Twoje produkcje odzwierciedlają to, co się dzieje w Twoim życiu?

Emocje mają duży wpływ na moje produkcje. Często było tak, że słyszałem w głowie melodie albo nawet część utworu który faktycznie pasowałby do danej sytuacji. Po prostu słyszę bit zanim go w ogóle zrobię. Z czasem, który poświęcam jest różnie. W zasadzie każdy producent powie tak samo. Zaczynasz coś robić i po 5 minutach masz ochotę wyrzucić wszystkie graty przez okno bo brak weny doprowadza cię do szału a czasem jest tak że zarywasz 15 godzin i działasz do skutku.

 

RD: Czy jako producent uważasz, że da się żyć z muzyki?

Da się. Prawda jest taka, że zarabiasz tyle, na ile się starasz. Jeśli jesteś gotów współpracować z każdym raperem, byle by płacił to można zarobić naprawdę dobre pieniądze.

 

RD: Wymień trzech producentów z całego świata, którzy Twoim zdaniem są teraz na topie.

Metro, Zaytoven i trzeciego chyba nie wymienię. Te dwie ksywki są obecnie na niemal każdej płycie i tylko ich zapamiętałem. Gdybyś zapytał mnie jeszcze 6 lat temu o to wymienił bym ci listę 10ciu producentów i większość kawałków które wyprodukowali. Dziś nie mam nawet czasu siedzieć w tym tak głęboko a nawet nie chcę, bo z reguły słucham sobie czegoś innego.

 

RD: Która ze scen zagranicznych ma - Twoim zdaniem - najbardziej rozwiniętą scenę, ale pod kątem produkcji hip-hopowych?

Wydaje mi się, że może to być Holandia. Holendrzy bardzo lubią eksperymentować z bitami a za ich sprawą często cały świat zaczyna iść w kierunku, który oni zapoczątkowali. Podobnie jest z angielską sceną. Wydaje mi się, że najbardziej pod tym kontem są właśnie Holandia i Anglia.

 

RD: Które środowisko hip-hopowe (chodzi tutaj o kraj) najbardziej szanuje producentów? Dokładniej - gdzie beatmakerowi się opłaca najlepiej?

Moja pierwsza myśl to Stany, ale ostatnio odezwał się do mnie znajomy mieszkający w Bukareszcie z propozycją żeby otworzyć się też na rumuński rynek muzyczny, bo potrafią dobrze zapłacić. Mimo to stawiam na stany.

 

RD: Czy czerpiesz inspiracje z poza hip-hopu?

Słucham niemal wszystkiego, rocka, drum n bass, muzyki filmowej itd., inspiruje mnie dosłownie każdy gatunek muzyczny. Czasem inspiracje biorę nawet z codziennego życia i rzeczy na pozór niezwiązanych z muzyką.

RD: Jak oceniasz prawdziwość twórczości producentów w Polsce i nie tylko? Gdzie jest granica inspiracji, szczególnie w samplingu?

To trudne pytanie i każdy odpowie na nie w inny sposób. Rozumieć to można też dwojako, bo sampluje się i melodię i wokal czasem razem czasem oddzielnie. Ja zawsze uważałem, że wykorzystanie sampla, wrzucenie go do swojego utworu bez żadnych zmian i nie dodanie niczego od siebie jest zwykłym złodziejstwem. Wkurwiłbym się, gdyby ktoś wykorzystał część mojego bitu, którą zrobiłem samemu ślęcząc nad melodią 2 godziny a ktoś później to wytnie podłoży swoją perkę i powie, że to jego. Aczkolwiek granicy inspiracji nie ma i można samplować, co się chce i jak się chce. Najważniejsze żeby zrobić to w jak najciekawszy sposób. Ja samplując "Ameno" chciałem po prostu mieć w bicie jakiś element gotycki. W całym bicie użyłem jedynie wokalu z Era - "Ameno". Reszta została zrobiona przeze mnie. Osobiście staram się jak najrzadziej samplować melodie, jeśli już to robię, to dodaje obowiązkowo coś od siebie albo staram się zagrać tą melodię samemu i zmieniać dźwięki.

 

RD: Kogo najbardziej szanujesz z pośród kolegów z branży z Polski?

Będąc młodszy jarałem się i śledziłem poczynania Matheo, który współpracował z wieloma raperami ze Stanów i udzielił się na wielu ciekawych płytach co w Polsce, o dziwo obiło się to bez echa. Obecnie szanuje Chrisa Carsona, Olka, Kubiego

 

RD: Najlepsza płyta pod względem muzycznym, która wyszła w Polsce - istnieje takowa?

Nie wiem. Naprawdę. Pierwsze na myśl przyszły mi "Egzotyka" od Quebo i "Semtex" od Borixona i Kajmana sprzed kilku lat, która była niesamowicie spójna klimatycznie i wyprodukowana na naprawdę wysokim poziomie.

 

RD: W jakim miejscu kończą się sample a w którym zaczyna się plagiat?

 Tak jak mówiłem już wcześniej. Jeśli puszczasz coś, co nie jest twoje, nic tam nie zmieniłeś i dodałeś jedynie perkę, w dodatku wciskasz komuś, że to w 100% twoje to wtedy to jest plagiat.

RD: W którym kierunku, jako producent, chcesz iść, czy ścieżka którą obrał Matheo, który zaczynał od bitów a aktualnie dogrywa wokale jest dla Ciebie odpowiednia?

Zaczynałem jako producent ale zawsze chciałem być raperem. Niestety mam póki co opory żeby coś wydać swojego, bo nie uważam że się nadaje.

 

RD: Chciałbyś wydać własną płytę z podkładami, czy może wolałbyś aby była kolaboracją coś na wzór DJ Decksa?

Od dawna dążę do wydania swojej producenckiej płyty. Wydałem chyba dwie epki i jeden mixtape w przeszłości. Wydaje mi się, że album z kolaboracjami jest dużo ciekawszy i na pewno będę dążyć żeby takowy zrealizować.

RD: A na koniec: najlepszy bit który ostatnio usłyszałeś?

SOUDIERE - COCAINE & CADILLACS

 

https://www.instagram.com/hightowerstz/

https://www.facebook.com/HighTowerMHM/

×

This is an alert box.

×

This is an alert box.

Przeczytaj więcej artykułów